Een eigen webwinkel beginnen

Een eigen webwinkel beginnen

Voor veel mensen begint het openen van een webwinkel als een hobby of als een leuk bijbaantje. Echter kan het maar zo zijn dat je webwinkel binnen de kortste keren een groot succes wordt en je veel meer moet regelen dan je ooit had durven bedenken! Zo komt bij het runnen van een webwinkel heel wat kijken. Van het zorgen dat al je producten op voorraad zijn tot de marketing en de logistiek van je bestellingen. Webwinkel logistiek is vaak een onderwerp waar mensen niet meteen bij stil staan als de webwinkel nog klein is, maar hoe meer bestellingen je krijgt, hoe belangrijker de logistiek wordt! Het kan je immers veel inkomsten kosten als de bestelling niet, te laat of beschadigd aan komen bij je klanten.

Logistiek: zelf regelen!

Een beginnende webwinkel is waarschijnlijk geneigd om de logistiek zelf te regelen. Je kunt de bestellingen natuurlijk zelf bezorgen of laten ophalen door de klanten op jouw kantoor maar zodra de webwinkel groter wordt is verzenden de makkelijkste optie. Het zelf verzenden van de bestellingen is ideaal voor als je nog niet heel veel orders binnen krijgt en zelf de controle wilt houden. Je ziet er tenslotte zelf op toe dat alles netjes verpakt en verstuurd wordt. Het verpakken van de bestellingen, de ritjes naar het postkantoor en de administratie is alleen wel een tijdrovend klusje wat op den duur ten koste kan gaan van de andere activiteiten die je nog moet uitvoeren voor de webwinkel.

Logistiek: liever uitbesteden?

Het uitbesteden van de logistiek is ideaal als je je tijd liever steekt in andere zaken rond de webwinkel of als je simpelweg een beetje te chaotisch bent om alle bestellingen zelf af te handelen. Een ander belangrijk voordeel van de logistiek uitbesteden is dat verzendbedrijven vaak een snellere afhandeling van pakketjes kunnen aanbieden dan jij. Daarnaast worden alle pakketjes gewoon bezorgd zonder dat jij je ergens mee hoeft te bemoeien of ergens zorgen over hoeft te maken. Je kunt dus gerust een paar dagen vrij nemen zonder dat de logistiek van je webwinkel in de soep loopt. Een nadeel van het uitbesteden van de logistiek is uiteraard wel dat je minder controle hebt over de pakketjes en dat het soms duurder is dan de logistiek zelf te regelen.

Zorg voor een goede logistiek!

Of het slim is of niet om de logistiek uit te besteden ligt uiteindelijk aan jouw eigen wensen en de grootte van je webwinkel. Uiteraard kun je altijd vrijblijvend een offerte aanvragen bij verzendbedrijven en daarna een beslissing maken. Logistiek is namelijk wel een belangrijk onderdeel van het succes van je webwinkel en klanten verwachten tegenwoordig een snelle én goede service. En of je er nu voor kiest om de logistiek zelf te regelen of uit te besteden, een slecht georganiseerde logistiek kan je uiteindelijk klanten kosten dus zorg er voor dat dit punt (en alle andere onderdelen van je webwinkel) goed uitgedacht en geregeld zijn!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.