Hoe bereik je jouw doelgroep?

Hoe bereik je jouw doelgroep?

Heb je een bedrijf, bijvoorbeeld een winkel, of werk je als ZZP’er, dan is het van groot belang dat je je doelgroep kunt bereiken. Alleen zo win je klanten voor je, en heeft je bedrijf een goede kans om langere tijd succesvol te zijn en te blijven. Weten waar je je doelgroep kunt vinden is al lastig genoeg, maar hen op de juiste manier aanspreken en voor je weten te winnen, vaak nog vele malen lastiger

Waar zijn ze?

Om je doelgroep te kunnen vinden, moet je eerst weten wie dat in jouw geval eigenlijk zijn, de mensen die in je doelgroep vallen. Daar moet je goed over nadenken en vaak zelfs wat onderzoek naar doen. Heb je bijvoorbeeld een winkel, dan moet je goed weten wat voor soort mensen interesse hebben in de producten die jij verkoopt. Hoeveel hebben ze te besteden? Wat zijn hun hobby’s? Welke bladen lezen ze, en welke internetsites bezoeken ze? Zorg dat je een uitgebreid profiel opstelt, zodat je je marketingactiviteiten heel gericht kunt gaan inzetten. Bestaat je doelgroep uit vrouwen van 30 jaar en jonger, dan is het ontzettend zonde van je tijd en geld om een stand te huren op een beurs waar vooral vijftigplussers op af komen.

Zorg dus dat je hen goed in kaart brengt, en probeer te denken en handelen op de manier waarop zij dat ook zouden doen. Wees aanwezig, of dat nu fysiek of virtueel is, op de plekken waar zij ook zijn. Zorg dat zij je leren kennen, weten wie je bent en wat je verkoopt. En zorg dat je hen op een manier aanspreekt die bij hen past. Stellen de mensen in jouw doelgroep persoonlijk, informeel contact op prijs? Of houden zij het liever wat formeler en afstandelijker? Alleen door je doelgroep écht goed te kennen, kun je hierin de juiste keuzes maken.

Zoek de juiste toon

Als je als bedrijf aanwezig bent op internet, en welk bedrijf is dat nu niet, dan is het belangrijk dat ook je website goed aansluit bij je doelgroep. Een digital agency kan je helpen om de wensen die jij hebt, en de manier waarop je doelgroep communiceert en denkt, met elkaar te combineren. Waar wat oudere mensen bijvoorbeeld behoefte hebben aan een rustige, overzichtelijke site waarop zij snel kunnen vinden wat zij zoeken, zijn veel jongeren veel meer gewend aan dynamiek. Hen bereik je door een site waarop ook echt iets gebeurt, die interactief is en die hen weet te boeien. 

Het is lastig om jouw website precies de juiste toon te raken waar je doelgroep gevoelig voor is. Een ontwerp bureau heeft hier doorgaans echter veel ervaring mee, en kan je goed helpen dit te realiseren. Hierbij wordt zowel naar tekst als naar beeld gekeken, maar bijvoorbeeld ook naar kleurgebruik en gebruiksgemak. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.